söndag 25 oktober 2009

95 timmar och färdig

Nu är äntligen min Humlelusern helt färdig broderad och jag är mycket nöjd. Cicely Mary Barker's fantastiska blomälvor är ljuvligt vackra motiv att brodera. Jag sitter oftast med ett leende på läpparna när jag tittar på motivet. Visst kan min pannan rynkas en och annan gång då jag fastnar med banden i ett annat stygn eller knut!
Här är några detaljer av bladen som är broderade i stumpwork-teknik. Bladen broderas på ett annat tyg, därefter klipps bladen ut och placeras på motivet. Detta ger ett extra djup i bilden. Bra och tydliga instruktioner på hur man kan brodera just denna blomälva, plus ytterligare 4 st, finns i Boken "Flower Fairies" av Di van Niekerk. Boken säljer jag i min web-shop, 255 kr.

När jag är ute på marknader och mässor är det många som frågar hur många timmar jag använder för att brodera mina olika tavlor och jag har aldrig kunnat svar. Därför har jag denna gången försökt att föra en liten loggbok på antalet timmar jag suttit med tavlan. Resultatet är att jag har haft Humlelusern på mitt knä ca.95 timmar, det är 95 timmar av lugn och harmoni i min lilla broderivärld. På måndag lägger jag tavlan i händerna på Lindbergs Konst och ram i Luleå med förhoppning om en vacker inramning.

Önskar er alla en fortsatt skön söndag.

Inga kommentarer: