söndag 6 januari 2013

Knappar, knappar, knappar!

Nu har jag nya handgjorda keramikknappar i min webshop. Efter den första omgångens introduktion och succé finns det nu fler modeller.
I ett tidigare inlägg lovade jag att berätta varför mitt hjärta klappar alldeles extra för dessa knappar.

Någon gång under sommaren fick jag ett mail från Incomparable Buttons, för mig helt okänd avsändare. I vanliga fall hamnar dessa i skräpkorgen men av någon anledning sparade jag detta. När jag så småningom gick igenom min inbox för att rensa så tog jag upp mailet från detta företag och läste det. Då jag bläddrar runt bland produkterna så får jag gåshud, ryser i hela kroppen och blir tårögd. Jag lämnar datorn och går ut till en av mina afrikanska korgar. Där har jag sparat souvenirer och minnen från de fyra åren vi bodde i Moçambique, 1986-1990. Ur korgen plockar jag upp de vackra knapparna som jag köpte i Swaziland. Trots att jag då sydde kläder till mig själv och till barnen var det aldrig något plagg som var tillräckligt fint för att sätta dessa knappar på. Därför har knapparna blivit kvar i min korg i 26 år, bara för att beundras.
Vissa av knapparna jag höll i min hand var nära på identiska med knapparna från Incomparable Buttons och det visar sig att företaget startade 1984. Alltså de knappar jag har i min korg är deras tidiga produkter av Incomparable Buttons!

Förutom detta så är jag glad att stötta ett företag där många kvinnor har fått en möjlighet till arbete. De flesta av de anställda hade aldrig hållit i en pensel när de startade och de kan nu måla de fantastiska knapparna och försörja sina familjer.

Nu fortsätter jag med att sortera min knappar, ett trevligt söndagsnöje.
***
Kristina

Inga kommentarer: