tisdag 5 mars 2013

Energin...

...börjar så sakta att återvända efter flera dagar med feber och ont i kroppen. Tänkte visa er en bok jag köpte till mig själv i samband med att jag skulle köpa bokpresenter. Det är en fantastisk vacker barnbok som heter Humlans Herbarium skriven av Stefan Casta och illustrerad av Maj Fagerberg.

Den berättar om 18 svenska vanliga vår- och sommarblommor ex.snödroppe, tussilago, smörblomma, vitklöver, blåklocka. De tecknade blombilderna är fantastiska!

Förutom de vackra bilderna finns det enkla små texter med värdefullt vetande. Jag har redan lärt mig flera nya saker, t.ex. att tussilago betyder "den första kärleken" på det gamla blomsterspråket och att den användes till tobak och mot hosta i gamla tider.
Jag ska återvända till broderifåtöljen och fortsätta bläddra i den fina boken.
Ha en bra dag!
Kristina

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ser trevlig ut. Kommer säkert att ge dej ytterligare inspiration till fina blomstertavlor/-kort. Dröjer nog inte länge innan första alstret kommer på bild i din fin blogg. Lycka till!

Kristina sa...

Du har så rätt Elisabeth! Det var just inspiration jag fick när jag tittade i den. Men innan jag börjar med något från den har jag ett par andra saker att färdigställa.