lördag 13 juli 2013

Vad händer...

när man vill tvätta ett plagg som man broderat med sidenband? Den frågan får jag många gånger. Siden är naturligtvis ett material som är mer känsligt än syntet och man bör därför handskas lite varsamt med det. Jag vänder plagget ut och in, om det är barnkläder sätter jag det i en tvättpåse, fintvätt 40 grader är att rekommendera. Så här ser min broderade linneklänning ut efter tvätt i tvättmaskin. Jag har bara tagit ut klänningen och hängt upp den efter tvätt, broderiet har jag inte rört! Med just detta mönster trodde jag att blommorna skulle bli lite platta men de ser ut precis som när jag broderade dem. Träpärlorna har däremot tappat lite av sin bruna färg.
Ögleblommor broderade med 7mm Sidenband nr.48c Freesia, House of  Embroidery
Baksidan av klänningen, ögleblommor med nr.68b Strelitzia, House of Embroidery.
En barntröja tvättad i maskin 40 grader fintvätt.


En barnkofta där jag bytte ut de fula plastknapparna till de roligare keramikknapparna från Sydafrika. Koftan är tvättad avig i tvättpåse 40grader fintvätt och så här ser knapparna ut efteråt, helt felfria.
Trevlig helg!
~~~
Kristina

Inga kommentarer: